Elizavanhout.reismee.nl

Rondreis Alaska

Hej allemaal!

Hier weer een blog van mij! Hier is alles nog steeds fantastisch! Ik denk dat het een lang verhaal gaat worden, want ik wil graag mijn Alaska-avontuur met jullie delen! En dit verhaal helpt mij ook met mijn fotoboek als ik terug ben. Ik heb zo ontzettend veel beleefd in een week dat het erg fijn is om het nu weer te herbeleven en alles op een rijtje te zetten. Dus ga maar even zitten met een kop thee of koffie, want dit gaat een hele lange blog worden.

Wink
Ik ben benieuwd wie van jullie dit helemaal gaat lezen...

Het is nu vrijdagavond en mijn Alaska-avontuur zit er bijna op. Ik heb afscheid van alle mensen van onze groep genomen. Gedurende de avond ging er steeds iemand weg. Dat deed me toch wel wat. Je beleeft heel intensief met elkaar zo'n week en dan moet je afscheid nemen en zie je elkaar nooit meer.

Frown
We hebben nog met elkaar gegeten en dat was het dan. Maar laat ik bij het begin van mijn Alaska-avontuur beginnen...

Dag 1: Zaterdag 28 juli. Reis naar Alaska (Anchorage): Zaterdagnacht om 2 uur ging de wekker... Dat viel niet mee haha. Op Schiphol duurde het een tijd voor alles ingecheckt was waardoor ik zo ongeveer direct naar de gate kon. Met wat vertraging uiteindelijk vertrokken naar Duitsland. Daar had ik mijn overstap. Doordat ik wat vertraging had hoefde ik niet lang op het vliegveld te wachten. Daarna met het vliegtuig naar Alaska. Prima vlucht gehad. Toen we in de buurt van Alaska kwamen was iedereen ineens enthousiast naar buiten aan het kijken en foto's aan het maken. Het bleek dat we naast ons de Mount McKinley (de hoogste berg van Noord-Amerika, 6200m) konden zien. Het is echt super vreemd om zo hoog in de lucht te zitten en dan ineens een berg naast je te hebben. Een prachtig gezicht. Vanuit de lucht zag Alaska er so wie so al heel veelbelovend uit. Bij de douane ging alles prima en toen op weg naar mijn bed&breakfast. Wat mij meteen opviel is dat iedereen zo oprecht vriendelijk overkomt in Alaska. Na een lang reis kwam ik vermoeid aan bij mijn slaapplaats. De eigenaar, een lieve oude man, vond dat ik meteen wat van Alaska moest zien dus vooruit dan maar. Hij bracht me naar een museum waar je een kijkje kon nemen bij de oorspronkelijke bewoners van Alaska, de Eskimo's. Op zich heel interessant maar ik was te moe om het allemaal goed in me op te nemen

Undecided
En het feit dat de Eskimo's zeehonden en walvissen vangen vond ik ook wat minder geslaagd, maar goed het was wel leuk om er geweest te zijn. Daarna snel wat gegeten en toen heerlijk gaan slapen.

Dag 2: Start groeprondreis Alaska. Op weg naar Denali National Park.: Na een goede nacht en een heerlijk ontbijt was het tijd om de groep te ontmoeten waarmee ik de rondreis zou doen. Bij binnenkomst was het meteen erg gezellig. Een kleine groep, 4 alleenreizende vrouwen (uit USA en Europa) en een vader en zoon uit Noorwegen. En onze gids was ook erg leuk. Zo gek als een deur maar hij heeft wel erg goed voor ons gezorgd.

We zijn toen vetrokken voor een 5 uur durende reis naar Denali National Park. De reis ging heel snel want er was zoveel moois te zien in de omgeving. Onderweg een zwarte beer langs de weg zien lopen en wezen picknicken. Onze gids verzorgde de hele week echt super goede picknicks met heel veel keus!

Na aankomst in Denali National Park zijn we naar de husky´s gegaan die heel belangrijk zijn voor het park. Deze honden worden echt nog gebruikt om het park in de gaten te houden. Daarna een korte wandeling gemaakt door het park. Jemig, wat is Alaska mooi!

Vervolgens naar onze slaapplaats. Een prima plek in een prachtige omgeving. Ik heb de hele week mijn kamer gedeeld met Jan, een Amerikaanse van 53 jaar die elke ochtend 'Goodmorning sunshine' tegen me zei. Nou voel ik mij niet echt een sunshine als ik net wakker word, maar goed het is wel een leuk begin van de dag! ‘s Avonds heerlijk met zijn allen uit eten geweest.

Dag 3: Denali National Park. Beren, kariboes, Dall-schapen, eekhoorns en een lynx: Om 5:15 ging de wekker want we zouden de hele dag naar Denali National Park gaan. Dit park kan je alleen in met een bus van het park. Dag 1 en 2 was het goed weer met regelmatig zon. Dag 3 was het erg bewolkt maar gelukkig wel droog. Met de bus zouden we 4 uur heen en 4 uur terug in het park rijden. Dat leek erg lang maar het vloog voorbij! Al vrij snel zagen we een grizzlybeer was verre afstand. Uiteindelijk zagen we 15 grizzlyberen, 50 kariboes, 3 Dall-schapen, eekhoorns en een lynx. Deze lynx was echt super bijzonder! Na de 4 uur durende heenreis zijn we een hike gaan doen die 300m de berg op was. Ik dacht dit even in 10 min te doen, maar dat bleek toch wat zwaarder te zijn! Na een uur waren we eindelijk allemaal boven. Toen de heuvel weer af. Niet echt lekker voor je knieën, maar we voelden ons wel trots dat we het hadden gedaan. Deze dag in het park was zeer geslaagd. Alaska is onvoorstelbaar mooi! Zo ruig, zo veel natuur. Dit is Noorwegen x100!

Dag 4: Mount McKinley en op weg naar Girdwood: Vandaag weer een lange rit voor de boeg. 5 uur rijden naar Girdwood. De Mount McKinley die ik op dag 1 had gezien vanuit het vliegtuig ligt in Denali. De berg kan je echter alleen zien als er geen wolken zijn en dat is nogal lastig in Alaska... Dus helaas hebben we hem niet kunnen zien op dag 2 en 3. Onze hoop was gevestigd op dag 4 omdat er ´s ochtends weinig wolken waren. Na een stukje rijden zag onze Noorse vader ineens een klein stukje top van de berg omdat de wolken wat uit elkaar gingen. Dus wij meteen stoppen langs de weg, de auto uit gesprongen en foto´s gemaakt. Wat waren we blij. Dit hadden we niet verwacht. Toen we weer verder reden gingen de wolken nog verder uit elkaar en daar was ineens een vrij groot stuk van de berg te zien. Dit is echt een kwestie van seconden voordat de berg weer achter de wolken verdwijnt. Dus we zijn uit de auto gerend naar de plek waar we de berg het beste konden zien. Wat hebben wij staan juichen en gillen dat we dit konden zien!

Laughing
Zo leuk om met elkaar dit enthousiasme te delen!

Daarna door naar Girdwood. Een typische wintersportplaats. We sliepen daar in een idioot luxe hotel! Dat hadden we echt niet verwacht van deze reis. Wel erg leuk! We zijn daarna 3 uur wezen wandelen met een gids. Ze vertelde veel interessante dingen. Een prachtige rivier en waterval waren 1 van de hoogtepunten. Met een gammel bakje heb ik boven de rivier gehangen. Dat was wel even spannend, haha maar gaf wel een heel mooi uitzicht!

Dag 5: Soldotna. Met een watervliegtuig naar een eiland om beren vanaf een bootje te spotten: Vandaag zouden we beren gaan kijken. We wisten van tevoren niet hoe we dit gingen doen. Maar het bleek dat we met een watervliegtuigje(!!!) naar een eiland gingen om daar vervolgens met een bootje naar een plek te gaan waar beren rondliepen. Jemig, wat was dat ontzettend gaaf! Ik had niet durven hopen dat ik in een watervliegtuigje zou gaan! En vervolgens op een afgelegen plek ronddobberen met beren om je heen is echt waanzinnig! Helaas hadden we veel regen die dag. We hadden wel hoge lieslaarzen en ik had een poncho dus droog bleef ik wel. Maar toch word je koud als je 5 uur in de regen zit. Maar dat mocht de pret niet drukken. Er kwamen dikwijls zwarte beren op zo´n 3 m afstand van ons!! Onze gids had een zalm gevangen en die hebben we direct op gegeten. Nog nooit heb ik zulke lekkere vis gehad! Tussendoor moesten de vrouwen natuurlijk weer plassen

Undecided
. Tja hoe moet dat als je op een bootje ronddobbert, maar daar had onze gids wel een oplossing voor. Aan land was wel een hokje. Aan land waar we net daarvoor zo veel zwarte beren hadden gezien!! Ik dacht dat die man niet goed wijs was maar hij meende het echt. We moesten gewoon blijven praten dan zouden de beren ons wel horen en weg blijven. Het was daar super dicht begroeid en ik kreeg wel even een Jurrasic Park gevoel haha. Maar alles is goed gegaan en we zijn geen beer tegen gekomen! Wat een waanzinnig gave dag was dit!! ´s Avonds zijn we naar onze volgende bestemming in Seward gereden.

Dag 6: Seward. Orca´s, walvissen, zee-otters, zeehonden, Amerikaanse zee-arenden, dolfijnen, zeeleeuwen, puffins en gletsjers: Vandaag een hele dag met een boot op zoek naar wildlife! Deze boot was een stuk comfortabeler dan het bootje van gister. We konden warm binnen zitten als we dat wilden. Deze dag was het erg bewolkt ´s ochtends maar gelukkig wel droog. ´s Middags kregen we zelfs wat zon.

We hebben deze dag echt super veel dieren gezien! Orca´s, walvissen, zee-otters, zeehonden, Amerikaanse zee-arenden, dolfijnen, zeeleeuwen, puffins etc. Dit was waanzinnig! De orca´s hebben de meeste indruk op me gemaakt. Verder zijn we bij een hele grote gletsjer geweest. Dit voelde voor mij als een stukje Antarctica met alle stukken ijs in zee. Erg indrukwekkend. Dit was ook echt een dag om nooit te vergeten!

Dag 7: Sea life center, Exit gletsjer en terug naar Anchorage: ´s Ochtends ben ik 45 min bezig geweest om een foto te maken van een Amerikaanse zee-arend die voor ons hotel zat. Ik had geen goede foto´s van de dag ervoor dus dit was mijn kans. Uiteindelijk lukte het redelijk, maar het is mij wel duidelijk dat ik een camera ga kopen met een veel grotere lens als ik terug ben in Nederland.

We zijn ´s morgens naar het Sea life Center gegaan waar dieren worden opgevangen die ziek zijn etc. Was erg mooi om te zien wat ze daar allemaal doen!

Daarna zijn we naar de Exit gletsjer gegaan. We hebben daar rondgelopen en dat was erg mooi om te zien. Maar ik heb dit al eens in Noorwegen gezien dus de verbazing was wat minder groot. Vervolgens terug gegaan naar Anchorage om daar onze reis af te sluiten. En nu zit ik dus in mijn bed&breakfast dit verhaal te typen. Ook deze mensen zijn weer super vriendelijk! Ik heb trouwens een jacuzzi in mijn kamer, haha, dus daar ga ik morgenochtend maar even van genieten.

Voor diegene die deze hele blog hebben gelezen heb ik diep respect

Laughing
Het is wel een heel lang verhaal geworden... Ik heb er ruim 2 uur over gedaan om het te typen. Mochten er wat rare zinnen tussen zitten dan mijn excuses daarvoor, maar ik val bijna in slaap achter mijn laptopje
Undecided

Ik wil graag allemaal foto´s plaatsen van deze reis, maar het is alweer half 1 uur ‘s nachts. Tijd om te slapen! De foto´s ga ik hopelijk in het weekend uitzoeken. Ik heb er trouwens al 1600!! Dus dat wordt nog een leuke klus!

Morgenmiddag vertrek ik naar Canada voor het 2e deel van mijn reis. Ik kijk er erg naar uit! Mijn Alaska-deel is in ieder geval heel erg geslaagd en heeft dik aan al mijn verwachtingen voldaan! We hebben zoveel wildlife gezien! Helaas heb ik nog geen elk/moose gezien, maar die kom ik vast nog wel tegen tijdens mijn 7 weken in Canada!

Reacties

Reacties

Henk

Hey Eliza! Ik heb het hele stuk gelezen. Klinkt als een geweldige reis. Nu op naar het 2de deel in Canada. Veel plezier! Groetjes.

Thea

Eliza, wat heb je prachtige reis gehad in Alaska.
Het tweede gedeelte wordt waarschijnlijk ook mooi.
Veel plezier

Linda

Hey Eliza,

Ik heb hier lekker met een kop thee je hele verhaal zitten lezen; wat een fantastische ervaring zeg! Ik ben ook enorm benieuwd naar je foto's. Goeie reis naar Canada en say hi to the Canucks for me :).

Groet,
Linda

Marcel

Zooo stikjaloers op jouw trip. En die elk ga je op zeker zien in Canada, bij de boose moet je wat meer geluk hebben en een bull moose mag je in je handjes wrijven want die zie je niet zo snel. Op de Smith Dorrien Trail bij Canmore (ten zuiden van Banff) maak je een grote kans!

Eppie

Zo te lezen heb je het daar prima naar je zin gehad. Noorwegen x 100 dan moet het er wel heel mooi zijn geweest!! Veel plezier de komende tijd, we houden je blogs heel goed in de gaten!

Willem

hey Liesje!

Wat een Superrrr reis zeg. ben erg blij dat het allemaal zo goed heeft uitgepakt en dat zo geniet. nu op naar je volgende mooie avontuur in Vancouver! daar zul je vast ook warm onthaalt worden door je gastgezin.

nu nog 4 weekjes en dan stap ik ook in het vliegtuig! ga vandaag min wandelschoenen kopen. Dikke kus en heel veel plezier!

Arijaan

Prachtig verslag van prachtige reis. Mooi om zo mee te kunnen leven.
Ben jaloers zoveel prachtige dieren!
Geniet ervan!

Liefs
Arijaan

Jaschenka

Ook ik heb je hele blog gelezen, met een kopje thee erbij. Fijn dat je het zo naar je zin het gehad daar! Het volgende deel wordt vast net zo mooi. En blijf lekker schrijven hoor, dan kunnen we allemaal een beetje meegenieten.
Xxxx je zus

Melissa

WAUW Eliza, wat heerlijk dat je zo geniet en zoveel hebt mogen zien! Wat een ervaring! Ik heb er zelf al zin aan gekregen ;-)

Heel veel plezier in Canada!!!

Liefs,
Melissa

Danielle

Hey!!!
Viel best mee hoor, de lengte van je verhaal! Heel erg leuk! Geniet ervan en ben alweer benieuwd naar je volgende verhaal & foto's!!!

Groetjes, danielle

maaike

He Eliza,
Wat klinkt dat allemaal mooi. Ik heb je verslag gelezen en ben best een beetje jaloers!! Geniet er van

Marjolein

Lieve Eliza,

Wat geweldig allemaal zeg! Ik weet zeker dat je Canada ook super gaat vinden! Heel erg veel plezier nog!

x Lein

mama

Hej Lies, wat een super vakantie zeg. Wat een enorm leuk verhaal en prachtige foto's. Echt leuk om je zo te zien genieten. Liefs mama

Asselien

Hey Lizzy, dit maakt een zondagavond dan weer minder saai. Leuk om te lezen! Klinkt heel gaaf allemaal en zo heerlijk enthousiast :) heel veel plezier in Canada. X as

Broer

Ha zussie,

wat een mooi verhaal. Klinkt echt prachtig wat je allemaal hebt gezien en gedaan.
Veel plezier verder nog, en we zien je volgende stuk wel weer verschijnen :-)

xxx je broer

Renate

Wat is Alaska mooi!! Geniet ervan! Veel succes in Vancouver! Ben benieuwd wat je ervan vindt!

Liefs,
Renate, BJ en Arnoud

Martine

Hallo Eliza,

Gelukkig heb ik vakantie; tijd genoeg om te lezen en de jaloezie is ietsje minder groen... ;-)
Wat een geweldige reis! Geweldig al die dieren die je te zien hebt gekregen. Heel veel plezier met het volgende avontuur in Canada!

Groetjes, Martine

Angie

Hey Eliza, wat één super verhaal. Helemaal niet lang als je het leest maar gewoon super leuk. Ik hoop dat het tweede deel van het avontuur net zo gaaf wordt. Groet Angie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active